Je gevoel wijst je de meest zuivere weg naar jezelf.

In mijn werk draait alles om voelen. Wil je weten wie je diep van binnen bent en wat het beste bij je past, dan geeft je gevoel daarvoor de meeste zuivere richting aan.

Voelen is echter ook beladen. Emoties, die een uiting zijn van je gevoel, zijn vaak niet geaccepteerd. We hebben geleerd om ze weg te stoppen in plaats van er ruimte voor te maken. Anders dan we vaak denken betekent wegstoppen niet dat ze ook verdwijnen. Ergens in je lijf blijven al die emoties hun invloed uitoefenen en als je er teveel van wegstopt komt er een moment dat ze zich op gaan dringen. Dat kan in de vorm van somberheid,  een gevoel van stuurloosheid of complete paniek.

Over ‘voelen’ bestaan veel verschillende inzichten, vandaar dat ik hieronder mijn antwoorden op veelgestelde vragen over voelen heb geformuleerd.

Ons gevoel is een feedback systeem. Het geeft ons informatie over wat er in ons gebeurt en de samenhang daarvan met de wereld om ons heen.

Voordat we leerden dat het gek is om te huilen “om niets”, of bang te zijn terwijl er “helemaal niets is om bang voor te zijn”, gaven onze emoties ons belangrijke informatie. Ze lieten ons zuiver voelen of we ergens veilig waren of dat er iets gebeurde dat ons in gevaar bracht. Op die manier kregen we betrouwbare informatie over hoe we ons het beste konden gedragen. Helemaal vrij, of meer op onze hoede. Het was een perfect functionerend feedback systeem.

Als je niet goed meer kunt voelen of niet weet of je je gevoel wel kunt vertrouwen, mis je een belangrijk instrument dat je nodig hebt om een gezond en vervuld leven te kunnen leiden.

Ja. In essentie spreekt je gevoel altijd de waarheid. Het is het meest pure en zuivere wat je in je hebt. Toch kan je er weleens van in de war raken en twijfelen of je er wel op kan vertrouwen. Hoe kan dat?

In de loop van de tijd zijn er bij de meesten van ons allerlei oordelen op het voelen gekomen. We werden uitgelachen om wat we voelden en lieten het steeds minder zien, of we voelden iets wat we niet wilden voelen en stopten het weg. Door dat te doen kan je het zuivere contact met je gevoel kwijtraken. Sommige mensen kunnen helemaal niet meer voelen, of nog maar een klein beetje. Anderen kunnen niet goed meer onderscheiden wat hun gevoel betekent.

Je gevoel zelf is en blijft altijd zuiver, de mogelijkheid om het gevoel en de betekenis ervan te kunnen ontvangen kan sterk vertroebeld zijn.

Je gevoel kan je behoorlijk in de weg zitten. Als je harder wil werken dan je kan bijvoorbeeld. Je kunt er dan voor kiezen om niet naar je gevoel te luisteren en geen rust te nemen. Op deze manier verleg je grenzen. Wanneer je dat blijft doen herken je de signalen van je eigen lijf steeds minder.

Het kan ook zijn dat je als kind aangemoedigd bent om je gevoel niet te tonen. Wanneer jij “kinderachtig” of “overgevoelig” werd genoemd als je je verdrietig voelde dan ben je jezelf misschien gaan vertellen dat ‘voelen’ betekent dat je niet gewaardeerd wordt. Je bent dan misschien al heel vroeg begonnen om het contact met je gevoel af te sluiten.

Stoppen met voelen heeft altijd te maken met het onderdrukken van iets waarvan je liever niet wil dat het er is. Heel veel mensen hebben het contact met hun gevoel verbroken omdat het de enige manier is om te kunnen voldoen aan de hoge eisen die er aan hen gesteld worden. Door anderen, maar uiteindelijk ook altijd door henzelf.

Om contact te kunnen maken met je gevoel richt je je blik naar binnen en voelt wat daar te voelen is. Het richten van je aandacht is daarbij een hele belangrijke stap. Sluit maar eens je ogen en vraag je eens af wat er vanbinnen allemaal te voelen is. Door je aandacht erop te richten, ga je er vanzelf contact mee maken.

Als voelen spannend is geworden zal je merken dat je snel afgeleid wordt. Het opnieuw leren voelen vraagt training. Veel doen, nieuwsgierigheid en een toewijding om het ècht te willen zijn de belangrijkste ingrediënten.

Wanneer voelen te beladen is geworden zal er meer nodig zijn om weer toegang te kunnen krijgen. Om te beginnen ga je dan op zoek naar wat er in de weg zit. Vaak zijn het angsten of bepaalde overtuigingen die je weg houden bij je gevoel. Door deze te onderzoeken en even helemaal in het licht te zetten kunnen ze oplossen en maken de weg naar het voelen weer vrij.

Gevoelens kan je wegstoppen waardoor je er even geen last meer van hebt. Het is heel goed dat ons lijf de mogelijkheid heeft om dat te doen. Kennelijk zijn er momenten waarop het nodig is om bepaalde dingen even niet te voelen.

Het is een misvatting dat wanneer je negatieve emoties geen aandacht geeft, ze ook geen invloed uitoefenen. Door ze te negeren zijn ze wel even uit je bewuste beeld, maar onbewust blijven ze actief. Je merkt dit natuurlijk niet direct omdat je ervoor gekozen hebt om je aandacht op iets anders te richten. Een hoofdpijntje wat opkomt zal je dus niet zo snel associëren met een gevoel van verdriet dat je gisteren negeerde.

Het wegstoppen van ongewenste emoties kunnen we heel lang volhouden, maar uiteindelijk heeft je lijf het wel nodig dat ze er even helemaal mogen zijn en doorvoeld kunnen worden. Met dit ‘doorvoelen’ kunnen emoties oplossen en ruimte maken voor nieuwe ervaringen.

Wanneer je blijft wegstoppen gaat je lijf signalen geven dat het tijd wordt om actie te ondernemen. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van rugpijn, energieverlies of somberheid. Luister je daar niet naar, dan zullen de signalen heftiger worden en daarmee ook de klachten. Uiteindelijk kunnen deze klachten zo ernstig worden dat je er volledig door platgelegd wordt.

Het werken met je gevoelens is niet gevaarlijk, maar wel spannend en daarom werk ik graag met hartcoherentie.

Je kan er vanuit gaan dat je lijf goed weet wat je kunt dragen en je niet meer aanbiedt dan dat. Dat neemt niet weg dat het onder ogen komen van bepaalde ervaringen heel heftig kan zijn. Vertrouwen is dan ontzettend belangrijk. In de eerste plaats in jezelf en je eigen lijf en in de tweede plaats in degene die je begeleidt, als je daarvoor kiest.

Het opbouwen van vertrouwen in je eigen lijf kan ondersteund worden met hartcoherentie. Dit is een eenvoudige ademhalingsoefening waarmee je je eigen hartslag kunt beïnvloeden. Wanneer iets spannend voor je is, is je hartslag onregelmatig. Dit geeft een opgejaagd en onveilig gevoel, waardoor je je angstig kan voelen. Door gebruik te maken van hartcoherentie zorg je voor een gelijkmatig ritme van je hartslag. Je voelt je daardoor veilig en kunt in vertrouwen nieuwe ervaringen aangaan.

 

Denken en voelen zijn in onze beleving losgeraakt van elkaar. Natuurlijk is er alleen een kunstmatige scheidslijn tussen beiden. Ze hangen direct met elkaar samen en het gaat steeds weer om het vinden van de balans tussen die twee. Het mooie is dat denken en voelen elkaar heel goed kunnen aanvullen en je de ene zelfs heel goed kunt gebruiken om de andere te ontwikkelen. Zet maar eens een hoofdvaardigheid als ‘willen’ in om je gevoel te onderzoeken. Of een hartvaardigheid als ‘toewijding’ om te ontdekken waar je oordeelt over wat je voelt. Zo creëer je mooie win-win situaties.

Gelukkig hoeven we niet te kiezen tussen denken en voelen. Omdat we de balans wat kwijt zijn geraakt in onze op denken gerichte maatschappij heeft het voelen op dit moment wat extra aandacht nodig om de balans terug te vinden.